Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. prof. UKEN Danuta Piróg

dr hab. prof. UKEN Danuta Piróg

Instytut Prawa, Ekonomii i Administracji; Katedra Stosowanych Nauk Społecznych

danuta.pirog@up.krakow.pl

ul. Podchorążych 2

pok: 528

https://danutapirog.pl/

ORCID: 0000-0001-6735-4928

Profesor UKEN, doktor habilitowany w w dyscyplinie: geografia społeczno-ekonomiczna, kierownik grantu OPUS nt.: Analiza popytu na absolwentów studiów z dziedziny nauk o Ziemi w Polsce i wybranych krajach (2018/29/B/HS4/00847) HS4 – jednostka, instytucje, rynki; członek Komitetu Nauk Geograficznych PAN; rzeczoznawca  Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakresie podręczników szkolnych (geografia), certyfikowany Tutor (XVIIST/373/NPDN/2020/6).

Zajęcia:

Studia 1 i 2 stopnia:

rynek pracy; diagnoza predyspozycji zawodowych z elementami tutoringu; podstawy komunikacji społecznej; dydaktyka przyrody; dydaktyka geografii; geografia pracy; nauczyciel na rynku pracy; podstawy komunikacji społecznej; seminarium dyplomowe i magisterskie na kierunku geografia ; seminarium dyplomowe na kierunku turystyka; tutoring w edukacji geograficznej.

Studia doktoranckie:

dydaktyka szkoły wyższej; warsztat specjalistyczny: społeczeństwo -rynek  pracy; metodologia badań w geografii społeczno-ekonomicznej

Zainteresowania badawcze:

  • metodyka badania realnego popytu na rynku pracy;
  • procesy przechodzenia absolwentów  na rynek pracy oraz funkcjonowania człowieka na rynku pracy w zmieniających się warunkach, na przykładzie absolwentów studiów wyższych;
  • metody badań w geografii społecznej, głównie innowacje z zakresu metod i technik społecznych badań jakościowych;
  • przygotowanie kandydatów na nauczycieli geografii i przyrody do przyszłej pracy zawodowej;
  • efektywność studiów wyższych w aspekcie potrzeb rynku pracy;
  • percepcja społeczna zmian w środowisku przyrodniczym;
  • metody i narzędzia diagnozowania predyspozycji zawodowych oraz strategie projektowanie ścieżki kariery zawodowej
  • uwarunkowania i problemy rynku usług społecznych.

Monografie :

Piróg D., Klemensiewicz, T., Świętek A., Utkała, M. (2024). Pragmatyczna taktyka czy samozarządzanie i pasja. Trajektorie karier zawodowych nauczycieli szkolnych oraz akademickich. Kraków: Wyd. UKEN

Adamczewska, M., Angiel, J., Dybska-Jakubkiewicz, I., Dzięcioł-Kurczoba, B., Groenwald, M., Hibszer, A., Mularczyk, M., Piotrowska, I., Piróg, D., Sadoń-Osowiecka, T., Tracz, M. (2023). Edukacja geograficzna. Refleksje – Inspiracje – Badania. Wybrane aspekty. Naukowe Bogucki, Poznań.

Piróg, D., Świętek, A. (2021). Ewaluacja osiągnięć w kształceniu geograficznym: ujęcia teoretyczne oraz aplikacyjne. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków.

Piróg, D. (2015). Przechodzenie absolwentów studiów geograficznych na rynek pracy. Proces, czynniki, predykcja. Prace Monograficzne 715. Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków.

Piróg, D. (2015). ZAMEK. Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych. Materiały metodyczno-informacyjne i narzędzia dla nauczycieli, doradców zawodowych, psychologów, pedagogów i rodziców. Warszawa, Wyd. Nowa Era.

Ważniejsze artykuły naukowe (lata 2016-2024):

1. Piróg, D., Hibszer, A. (2024). Utilising the potential of job postings for auditing learning outcomes and improving graduates’ chances on the labour market. Higher Education Quarterly, 78(1), 113-134. https://doi.org/10.1111/hequ.12449.

2. Piróg, D.,Fidelus-Orzechowska, J., Wiejaczka Ł., (2024). One reservoir and different views on local development: text mining analyses for the Mucharz Reservoir, Poland, Miscellanea Geographica- Regional Studies and Development, 28(4): 1-9.  https://doi.org/10.2478/mgrsd-2023-0046

3. Piróg D., Hibszer, A. (2024).What kind of GEES specialists does the labour market really need? Content analysis of job adverts in selected countries, Journal of Geography in Higher Education, 48(3): 389–413.

4. Piróg D., Hibszer A, (2023). Which skills are the most prized? Analysing monetary value of geographers’ skills on the labour market in six European countries. Quaestiones Geographicae, 42(4): 33–49.

5. Piróg D. (2023). Realny popyt na specjalistów z dyplomem studiów geograficznych w Polsce i wybranych krajach w świetle analiz ofert pracy oraz wypowiedzi pracodawców. Czasopismo Geograficzne 94(4): 769–789. https://doi.org/10.12657/czageo-94-31.

6. Piróg, D. , Hibszer, A. (2022) Do employers really require experience? An analysis of online job adverts and the implications for HE policy, Studies in Higher Education, 47(1):  2138-2160 DOI: 1080/03075079.2021.2020747 .

7. Piróg, D., Hibszer, A. (2022). Regional and temporal changes in demand for geography teachers in Poland. Results of job advert tracking in the years 2019-2020. Miscellanea Geographica- Regional Studies and Development ,26 (4). DOI: 10.2478/mgrsd-2022-0018.

8. Piróg, D., Fidelus-Orzechowska, J., Wiejaczka, Ł. (2022) . Local authority vs community visions of dam project land development: a text mining approach, Water Resources Management, 36, 1833–1848 DOI: doi.org/10.1007/s11269-022-03110-7.

9. Piróg, D., Kilar, W., Rettinger, R. (2021). Self-assessment of competences and their impact on the perceived chances for a successful university-to-work transition: the example of tourism degree students in Poland. Tertiary Education and Management, 27: 367–384.

10. Piróg D. (2022). Przyszłość i perspektywy rozwoju edukacji geograficznej w świetle studiów literatury. Czasopismo Geograficzne, 93(4): 583–606. https://doi.org/10.12657/czageo-93-23.

11. Piróg, D. (2022). Powstawanie niedoborów kadrowych w szkolnictwie. Przegląd stanu badań oraz rekomendacje dla lokalnej polityki w zakresie usług edukacyjnych. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 61: 127–144 DOI:doi.org/10.14746/rrpr.2022.61.08

12. Wiejaczka, Ł., Piróg, D., Fieldus J. (2020). Cost-benefit analysis of dam projects: the perspectives of resettled and non-resettled communities. Water Resources Management, 34: 343–357.

13. Piróg, D., Hibszer, A. (2020). The situation of geography teachers on the labour market in Poland: overt and covert  issues. European Journal of Geography, 11(2): 65-87.

14. Pirog, D., Wiejaczka, D. (2020). Fazy feminizacji profesji nauczycielskiej: przykłady z wybranych krajów, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 14: 132–146.

15. Piróg, D., Padło, T. (2020). Wykorzystanie fotografii we współczesnym kształceniu geograficznym: dydaktyczne założenia i praktyczne rozwiązania. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 14, 42–56.

16. Piróg, D., Rachwał, T. (2019). Comics as a tool for a narrative approach in early career counselling: theory versus empirical evidence,British Journal of Guidance & Counselling, 47(9): 498-511. DOI: 10.1080/03069885.2018.1538494.

17. Piróg, D., Fidelus-Orzechowska, J., Wiejaczka, Ł., Łajczak, (2019). Hierarchy of factors affecting the social perception of dam reservoirs. Environmental Impact Assessment Review, 79.

18. Piróg, D. (2018). To study or not to study geography? The changing motivations behind choosing geography degree programmes by Polish students in the years 1995–2015. Geoforum, 94: 63-71. (doi.org/10.1016/j.geoforum.2018.06.013).

19. Wiejaczka, Ł., Piróg D., Tamang L., Prokop, P. (2018). Local Residents’ Perceptions of a Dam and Reservoir Project in the Teesta Basin, Darjeeling Himalayas, India. Mountain Research and Development, 38(3), 203-210, DOI: 10.1659/MRD-JOURNAL-D-16-00124.1.

20. Wiejaczka, Ł., Tamang, L., Piróg, D., Prokop, P. (2018) Socioenvironmental issues of river bed material extraction in the Himalayan piedmont (India). Environmental Earth Sciences, 77(20). DOI.org/10.1007/s12665-018-7897-1.

21. Piróg, W. Kilar, R. Rettinger (2018) Making decisions about going to university in the 21st century: theoretical underpinnings versus reality- a case of Polish students, ICERI2018 Proceedings, pp. 8664-8671. ISBN: 978-84-09-05948-5.

22.Piróg (2018) Schools as professional destinations of geography graduates in Poland in the years 1962-2012 in the light of socio-economic developments, ICERI2018 Proceedings, pp. 8672-8679. ISBN: 978-84-09-05948-5.

23. Piróg. D. (2018). Problematyka pracy w badaniach z zakresu turystyki w Polsce w XXI wieku: ewolucja nurtów, paradygmatów i podejść. Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, 32 (3), 265-276.

24. Piróg, D. (2018). Kariera zawodowa nauczycieli w warunkach przemian w systemie edukacji: zarys stanu badań. Przedsiębiorczość-Edukacja, 14, 495-509.

25. Piróg, D. (2018). Wybrane procesy kształtujące geografię jako kierunek studiów w Polsce w XXI wieku. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12: 9–25.

26. Piróg,D. (2017). Dokonywanie wyboru usługi edukacyjnej na poziomie wyższym – ujęcie teoretyczne. Prace Komisji Geografii Przemysłu, 31(3), 204-219.

27. Piróg, D.(2016). Job search strategies of recent university graduates: plans and effectiveness. Higher Education, 71 (4), 557-573. DOI: 10.1007/s10734-015-9923-5-30.

28. Piróg, D. (2016). The impact of degree programme educational capital on the transition of graduates to the labour market. Studies in Higher Education; 41(1): 95-109. DOI:1080/03075079.2014.914916 .

29. Piróg, D. (2016). The role of competences for geography higher education in university-to-work transition. Geographia Polonica, 89(2), 221-236.

30. Piróg, D. (2016). Opóźnienia w przechodzeniu absolwentów szkół wyższych na rynek pracy: przyczyny, typologia, następstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 292: 144-157.

 31. Piróg, D. (2016). Determinanty przedsiębiorczości indywidulanej – zarys stanu badań. Przedsiębiorczość-Edukacja, 12, 300-314.

 32. Piróg, D. (2016). Key processes shaping the current role and operation of higher education institutions in the society. Environmental & Socio Economic Studies, 4 (1), 53-59.